GPS چیست و چگونه کار می کند؟

(Global Positioning System) یا همان سامانه موقعیت یاب جهانی پروژه ای بود که برای اولین بار در جهان در سال 1973 توسط ایالت متحده ی آمریکا جهت غلبه بر محدودیت های موقعیت یابی آغاز شد. در این پروژه که توسط وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا پشتیبانی می‏شود، 24 ماهواره در نظر گرفته شده که می توانند کل سطح زمین را پوشش دهد.  هر چهار عدد از این 24 ماهواره در یک مدار و جمعا در 6 مدار  به دور کره ی زمین می‏چرخد و اطلاعات ارسال می‏کند. هر ماهواره دو موج با دو فرکانس(L1,L2) ارسال می‏کند و چنانچه شما به گیرنده این سیگنال ها مجهز باشید می توانید موقعیت مکانی خود را به صورت طول و عرض جغرافیایی بیابید.

                                    تصویر1-گردش ماهواره های GPS به دور زمین

GPS در چه جاهایی محدودیت دارد؟

  • وجود موانع

سیگنال های ارسالی توسط ماهواره ها و دریافت آن توسط دستگاه های موقعیت یاب در اطراف موانعی مانند کوه ها و ساختمان ها با اختلال انجام می شود، به طوری که ارسال سیگنال ضعیف شده و به تبع آن دقت کاهش می یابد.

  • موقعیت مکانی گیرنده

متناسب با موقعیت مکانی دستگاه گیرنده سیگنال زمینی، این دستگاه می تواند در محدوده ی دید چند ماهواره از این 24 ماهواره به صورت همزمان قرار بگیرد. هرچه گیرنده ی شما به تعداد ماهواره ی بیشتری وصل شود موقعیت دقیق تری می دهد.

  • جَمر

از دیگر مواردی که ایجاد محدودیت در دریافت موقعیت می‏کند، می توان به جَمرها اشاره کرد.

جمر چیست و چه تاثیری در GPS می‏گذارد؟

جمر یک دستگاهی می باشد که در هرکجا قرار داده شوند سیگنال موقعیت یابی GPS را پراکنده کرده و از دریافت موقعیت دقیق ممانعت به عمل می‏آورد. بنابر این،  موقعیت توسط دستگاه دریافت می گردد ولی دقیق نیست و با خطای زیادی همراه خواهد بود.

تصویر2- دستگاه جمر

آیا تنها با وجود اینترنت دسترسی به GPS امکان پذیر است؟

دریافت موقعیت توسط گیرنده های موقعیت یاب هیچ نیازی به اینترنت ندارد. از طرفی دریافت اطلاعات از این 24 ماهواره کاملا رایگان و عمومی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.